Objekt, “See no evil / Triptyk”, ask.
Den pågående Covid 19-krisen drabbade mig personligen i början av mars. Jag var på väg till München för att bygga och delta i en stor utställning på International Craft Fair som jag också var en av initiativtagarna till. Samtidigt ledde diskussionerna kring virusets utbredning till att mässan avbröts. Förutom att vara en hantverksbaserad konstnär arbetar jag också för Göteborgs Universitet inom området metallkonst. Dagen efter jag hade landat i München förbjöd universitetet alla resor för sina anställda. Sedan dess har mitt liv varit upp och ned, både som hantverkare och fakultetsanställd. Ett tillstånd som nu är det nya normala. Min överlevnadsinstinkt säger ”See no Evil”. Fortsätt att göra saker.
“Kungsholmens Täljargille”
För mer än tio år sedan drabbades jag av konsthantverkarens motsvarighet till en författares skrivkramp. I samband med det grundade jag och en kompis ”Kungsholmens Täljargille”. Tillsammans med andra träffades vi en gång i veckan för att tälja i trä. Genom att välja bort min expertis, mitt hantverk och mitt självklara material (metall) löstes långsamt min blockering upp. I början blev det mest små träbitar men så småningom föddes en serie solglasögon i trä. Det första paret gick tillbaka på en modell som inuiterna brukade göra av ben, men sedan blev det individuella versioner som hade sitt eget ursprung.
Tobias Birgersson, född 1973, bosatt och verksam i Stockholm, universitetslektor HDK-Valand-Högskolan för konst och design, Göteborg. Medlem och medgrundare av verkstadskollektivet LOD.
PRIS: 14.000 kr / styck eller 37 000 för triptyken.
Foto: Christian Habetzder