fbpx

SEBASTIAN SCHILDT

Halssmycke, “Alco Tassel”, sterling silver, guld 18k, lapis lazuli och azurit.

Vi människor är en extremt anpassningsbar art. På bara några veckor ses den självklara kramen, handslaget eller kindkyssen som en vana från svunna tider. Snabbt har vi skaffat oss nya rutiner med distans, hygien och mindre rörlighet. Nu tänker vi att det är försiktighetsåtgärder under en pågående kris, men många av dessa beteenden kommer finnas kvar och bli permanenta. Vårt behov av att kommunicera är dock djupt rotat och då smycken i alla tider varit en viktig del i detta kommer såklart även dessa att påverkas. Kanske kommer vi fortsätta möta människor på lite avstånd och då kan ju inte smyckena vara för små utan fylla sin funktion även på lite håll. Kanske kommer vanan att alltid bära med sig lite desinfektion bli bestående och varför inte då förvara lite handsprit i ett smycke.

Sebastian Schildt, född 1964, guld- och silversmed, driver Sveriges största silversmedja på Oxenstiernska malmgården samt grundare av Galleri Sebastian Schildt. Representerad på Nationalmuseum, Röhsska Museet och Statens Konstråd.

SÅLD

DELTAGANDE KONSTNÄRER

RU RUNEBERG

Oljekanna och salt/pepparkar, “Kedjereaktion”, sterling silver.

ÅSA PÄRSON

Textil, ”Tröst”, handvävd och handfärgad yllesammet.

TOVE KNUTS

Munskydd, ”À la Orville Peck”, bomullstyg, fransar, gummiband.

ANN KARLHOLM

Väggskulptur, ”Hope”, ek, ask, lönn, en, asp och valnöt.

MONA FÄLLBERG

Skål, ”The shit hits the fan”, sterling silver, näve i grönemaljerad brons.

OLLE OLLS

Skulptur, ”Toalettpappersrulle, sterling silver.

CASTELLO HANSEN

Brosch, ”Vanitas”, monopink, baksida med svartek från skeppsvrak, lås i guld och stål.

ULLA FORSELL

Skulptur, “Virusspruta / The Corona Collection”, glas.

ULRIKA SWÄRD

Skulptur, ”Väntan”, päronträ, betsad och målad i oljefärg.

JIN-SOOK SO

Vägghängt verk, “Skydd mot det onda”, grenar från kalopanax, bladguld och bläck.