MÄRTA MÅÅS-FJETTERSTRÖM & SEBASTIAN SCHILDT

FRANSAR FRINGES FINGERS
– ett möte mellan två konstnärer

18 – 31 OKTOBER 2011

 

”Fransar, Fringes, Fingers” flätar samman silver och garn i ett spännande möte mellan silverkonstnären Sebastian Schildt och den legendariska textilkonstnären Märta Måås- Fjetterström. Det var en av Märta Måås-Fjetterströms mattor, med namnet ”Silverryan” som inspirerade till mötet mellan de två olika hantverken – silversmidet och vävnadskonsten. Två skilda konstarter men som båda har tid, kunskap och tålamod som gemensamma nämnare.

Under 49 dagar, har ”Silverryan” vävts upp igen, efter Märta Måås-Fjetterströms skiss från 1922. Den är vävd av ull och handspunnet lingarn från Märta Måås-Fjetterströms ateljés skattkammare – garnlagret. Linets otaliga nyanser får ”Silverryan” att glimma likt silver.

Sebastian Schildt har valt att inte bara inspireras av vävens knutrader och fransar utan har även vävt samman sina två konstarter silvercorpus och juveler. Nysmidda enkla silverfat har fått glittrande ädla stenar som fransar.

”Silverryan” och de nysmidda silverfaten presenteras i sällskap av flera mattor i höstens glödande färger, vävda och knutna av konstväverskorna i ateljén i Båstad. Bland dem ”Bredband Oriental” – formgiven av trion Claesson Koivisto Rune – som lyser av orientens starka färger och likt rinnande metall.

Medverkande konstnärer

SEBASTIAN SCHILDT

Fat, “Silverryan”, silver och turmalin. 
NY BILD KOMMER. 

MÄRTA MÅÅS-FJETTERSTRÖM

Matta, “Svarta trädgårdsmattan”, ursprungligen komponerad 1923 med inspiration av den bördiga skånska jorden. 

SEBASTIAN SCHILDT

Fat, “Silverryan”, silver och aquamarin.

SEBASTIAN SCHILDT & MÄRTA MÅÅS-FJETTERSTRÖM

Silverryan komponerades ursprungligen 1922. Fat i silver av Sebastian Schildt, kantat med fransar gjorda av granater.