fbpx

PRECIOUS

samtida guldsmide

9 – 30 MARS 2019

 

Utställningen Precious är en storslagen exposé av samtida guldsmide. Fjorton svenska och internationella konstnärer utmanar sig själva både konstnärligt och hantverksmässigt. Det är smycken som trotsar våra föreställningar som förknippas
med den historiskt laddade och ädla metallen guld. Galleri Sebastian Schildt ser fram emot att kunna visa höjdpunkterna i 2019 års guldsmide.

 

Medverkande konstnärer

Utställningskatalog Precious

Ladda ner katalogen

Helena Edman

Brudkrona, guld 23k.

I sitt skapande utgår Helena Edman alltid från cirkeln.
 En sluten form som både visar på det ändliga och det oändliga. Favoritmaterialet är guld om 24 karat. Det rena, smörgula och mjuka guldet är lättare att bearbeta men också känsligare och har mindre motståndskraft. Guldet får med tiden märken och tydliga spår av sin bärare.

Ändå väljer Helena Edman att inte kompromissa. Helst önskar hon guldet så tunt och eteriskt att det nära nog kan lösas upp. Samtidigt är hennes högsta önskan att våra efterkommande ska hitta hennes smycken i arkeologiska utgrävningar. Lite buckliga, kanske skadade, men där och för evigt i guld.

Ulla & Martin Kaufmann

Armband, ”Spiral”, guld 18k.

Det inte ovanligt att gifta par, verksamma som guldsmeder, delar ateljé. Det ovanliga med paret Kaufmann är att de arbetar så nära varandra att man inte vet vem som inleder eller vem som avslutar. De klassiskt skolade guldsmederna har arbetat tillsammans sedan 1970-talet och verkar i en strängt modernistisk anda med inspiration från Bauhaus- skolans traditioner. I centrum för deras arbete står det fjädrande bandet av guld som kan vara ett halssmycke, armband eller ring. Kaufmanns arbeten utgör själva essensen av minimalism, samtidigt som de speglar ett arkaiskt arv och visar på samtida estetik.

Sebastian Schildt

Halssmycke, guld 23k, smaragd och emalj.

För Sebastian Schildt är skönhet viktigt och har aldrig varit ett område för konflikt eller något som behöver kringgås. Han är tränad till perfektion, dyrbara juveler är ett signum och färgstarka ädla stenar likaså. Han jobbar gärna med smycken i stora format som förstärker det praktfulla. För några år sedan började den klassiska tofsens variations- rikedom tilltala honom som utgångsform. Tofsen har en lång och spännande mångkulturell historia som idag känns både aktuell och modern. Sebastian Schildt ger tofsen ett samtida och upphöjt uttryck.

ANNAMARIA ZANELLA

Ring, “Ribbon”, guld, 20k.
 

Med rötterna i Padua, i epicentrum för det vi kallar ”Fine Jewellery”, har Annamaria Zanella hittat sitt eget poetiska formspråk långt från den traditionella juvelerarkonsten som lärs ut i stadens guldsmedsskola. Hennes smycken leker med begreppen genom att undersöka materialets värde i en större social kontext. När hon inte arbetar med guld väljer hon gärna det värdelösa och kallas granskare av ”fattigdom”. Material som rostig plåt och järnskrot bränns, perforeras och etsas.Det handlar om dekonstruktion och återuppbyggnad till mikroskulpturer med ett eget lyriskt och konstnärligt uttryck.

Maria Elmqvist

Halssmycke, ”Grus i traditionerna”, guld 23k, silver, ametist, turmalin, rosenkvarts, karneol, akvamarin, granat, grus.

I Maria Elmqvist smycken står de ädla stenarna i centrum. Runda eller ovala, klara i färgen och infattade i mjukt rundade fattningar. Stenarnas olika färger är som tagna ur en karamellpåse och det ser nästan ut som någon har sugit på dem. I halssmycket har Maria Elmqvist blandat ädla stenar med gårdsgrus och kontrasten är slående. Det är strävt och glansigt, alldagligt och sällsynt, värdelöst och värdefullt. Frågan uppkommer, vem är det som bestämmer vad som är värt att smyckas med? Maria Elmqvist har alltid varit en samlare och iakttagare. Hon ser vackra föremål och vackra material bokstavligen överallt.

Reka Lorincz

Brosch, ”Gold Trap”, guld 24k, förgylld mässing, rostfritt stål.

Den retsamma och lekfulla titeln ”Gold Trap” på
 Reka Lorincz brosch påminner om vilken status guld 
har och vilket begär det väcker. En guldtacka fångad i en musfälla är ett exempel på bärbar skulptur som omedelbart kommunicerar med omgivningen. I sitt konstnärskap intresserar sig Reka Lorincz för sociala strukturer och använder igenkännbara objekt med kulturella och symboliska betydelser. Skickligt utnyttjar hon dessa i syfte att med relativt enkla medel fånga vår uppmärksamhet och låta
oss själva tolka innebörden. Det är mycket humor och
lika mycket allvar.

Christopher Thompson-Royds

Halssmycke, ”Natura Morta: Speedwell”, guld 18k, diamanter, handmålad portfolio.

Inom juvelerarkonsten finns en rangordning av vad
 som anses värdefullt och liknande tankegångar präglar botaniken. I Christopher Thompson-Royds arbete är det de enkla dikesblommorna som fångar hans uppmärksamhet. Förbisedda och anspråkslösa plockar han och torkar dem för att sedan föra över de små blommornas konturer
till tunna guldblad. De naturalistiska blomsterkorgarna koloreras därefter för hand. Med inspiration från Sir Hans Sloanes Herbarium i London förvaras de spröda smyckena i marmorerade portfolios. Christopher Thompson-Royds synliggör naturens enkla skönhet och får oss genom smyckekonsten att uppskatta grästuvans ensamma
lilla blomstängel.

JACQUELINE RYAN

Halssmycke, guld 18k, emalj.

Karl Fritsch

Ring, silver, niello, kubik zirkonia och ring, silver, aluminium, krysopras, kubik zirkonia.

Karl Fritsch, den moderna smyckekonstens enfant terrible, ifrågasätter gärna guldsmedstraditionen. Att driva med den tekniska skickligheten inom guldsmidet och pressa gränserna för vad som anses nt är för honom ett måste. Med barnslig och spirituell lekfullhet petar Karl Fritsch in stenarna under metallens yta. Det är storvulet, extravagant men också ömsint och bejakande. Han inspireras av det dagliga livet, vardagsföreteelser och människor han möter. Utan det gedigna hantverkskunnandet hade han inte lyckats både lösgöra sig och omfamna traditionen på det sätt han gör. I en sällsam blandning av varm humor och förakt fortsätter Karl Fritsch att överraska.

Jacqueline Ryan

Brosch, guld 18k, emalj.

Naturen är en ständig källa till inspiration. Sedan barndomen har Jacqueline Ryan observerat naturen och fascinerats över alla oändliga kombinationer av färg, form och struktur. Hon samlar på det hon ser genom att skissa för att sedan föra över intrycken till små pappersmodeller och slutligen tillverka det varseblivna i guld. Det slutliga verket är inte en verklig avbild utan ett försök i att fånga naturens essens. Ett viktigt element i Jacqueline Ryans arbete är den ledade rörligheten som förhöjer den taktila upplevelsen.

Hedvig Westermark

Brosch, bladguld, valnöt, oxiderat silver, agat drus, rosenslipad diamant.

Hedvig Westermarks intuitiva och särpräglade känsla för färg, uppbyggnad och materialitet får utlopp i ett pussel av noga utvalda bitar av vitt skilda material. Hennes broscher är som små mikrokosmos baserat på livet självt, det ädla bredvid det oädla, det som sparas jämte det som slängs. Vardagligt och slumpmässigt funnet går hand i hand med det dyrbara och eftersökta. Allt får samma omsorgsfulla behandling och båda delarna är lika viktiga för hennes vackra och självsäkra kompositioner.

TORBEN HARDENBERG

Halssmycke, “Diamond in a box”, guld 18k, rådiamanter.

Torben Hardenberg

Halssmycke, guld 24k, antik korall, silver, diamant, turkos, camé, emalj, safir, smaragd, pärlor, rådiamant.

Torben Hardenberg uttrycker sig expressivt och 
berättande till den grad att han kommit att kallas den litteräre guldsmeden. Hans smycken är som ett stycke teater som utspelas framför våra ögon. Materialen,
både ädla och oädla, representerar en skapad fantasivärld med silver, guld, stenar, snäckor och oväntade objekt.
 Den röda korallen som förr i tiden bars i tron om att den kunde skydda från sjukdomar blandas med övriga material till oväntade kombinationer. Det är både barockt och surrealistiskt på en och samma gång, liksom ett kuriosa- kabinett i form av ett samtida smycke.

Margareth Sandström

Ring, guld 18k.

Den mjuka runda formen i guld med borstad yta är lite matt och sträv mot huden. Ringen som är avsedd för två fingrar utgörs av ett skulpterat ansikte. Det är arketypiskt, stiliserat och neutralt med en referens till kykladisk konst. Mystiskt och uråldrigt på en och samma gång. Utöver tiden i den egna guldsmedjan tillbringar Margareth Sandström varje år en period på Konstakademin i Florens för att ägna sig åt klassiskt måleri. Väl hemma lar hon fram modeller till sina universella ansikten i lugn och ro. Angelägna anleten som berör.

Peter de Wit

Brosch, guld 18k, diamanter 49 stycken.

Peter de Wit är trogen sin specifika stil som karaktäriseras av förhållandet mellan olika geometriska figurer och en grundmurad känsla för dimensioner och proportioner. Uttrycket är sparsmakat och konstruktionsdetaljerna synliga. Med rötter i Holland har Peter de Wit inspirerat en hel generation svenska smyckekonstnärer när han på 1980-talet bosatte sig i Sverige. Hans rationella formspråk har vunnit många anhängare som velat se det som typiskt skandinaviskt. Okonstlat och genialiskt i sin uppbyggnad, med den sakliga enkelheten i sikte.

CHRISTOPHER THOMPSON-ROYDS

Örhängen, ”Natura Morta: Forget Me Nots”, guld 18k, diamanter, handmålad portfolio.

ANNAMARIA ZANELLA

 Halssmycke, ”Blue Planets”, porslin, titan, Murano-glas, ebenholts, akryl.