fbpx

CASTELLO HANSEN

Brosch, ”Vanitas”, monopink, baksida med svartek från skeppsvrak, lås i guld och stål.

En verklig interaktion med ett smycke är en konfrontation som involverar hela vår topografiska registrering.
Ögats läsning av smycket, och med

– ”the tantalizing excitement of touching, holding and wearing a piece of jewellery” –

med allt vad det innebär.

Broschen är, när man ser den på håll, en enkel form i monopink. Närmar man sig, faller släpljuset på och fram träder konturerna av en skalle. Det oskyldiga är havande med döden och smycket fogar sig in i historien och traditionen for memento mori-smycken. Den yttre form är urnlik, en behållare – inte olikt en kropp.

Castello Hansen, född 1965, bosatt och verksam i Grevie, utbildad guldsmed hos Ole Lynggaard, MA Royal College of Art, London. Representerad på Dallas Museum of Art, Konstindustrimuseet, Köpenhamn, Victoria & Albert Museum, Nationalmuseum och Röhsska museet.

PRIS: 15 000 kr

DELTAGANDE KONSTNÄRER

RU RUNEBERG

Oljekanna och salt/pepparkar, “Kedjereaktion”, sterling silver.

ÅSA PÄRSON

Textil, ”Tröst”, handvävd och handfärgad yllesammet.

TOVE KNUTS

Munskydd, ”À la Orville Peck”, bomullstyg, fransar, gummiband.

ANN KARLHOLM

Väggskulptur, ”Hope”, ek, ask, lönn, en, asp och valnöt.

MONA FÄLLBERG

Skål, ”The shit hits the fan”, sterling silver, näve i grönemaljerad brons.

OLLE OLLS

Skulptur, ”Toalettpappersrulle, sterling silver.

ULLA FORSELL

Skulptur, “Virusspruta / The Corona Collection”, glas.

SEBASTIAN SCHILDT

Halssmycke, “Alco Tassel”, sterling silver, guld 18k, lapis lazuli och azurit.

ULRIKA SWÄRD

Skulptur, ”Väntan”, päronträ, betsad och målad i oljefärg.

JIN-SOOK SO

Vägghängt verk, “Skydd mot det onda”, grenar från kalopanax, bladguld och bläck.